20130212

Meh sini nak ajar cara-cara bercakap.

Assalamualaikum dan selamat sejahtera hendaknye. Eceh.

Ehem. Entri kedua tahun 2013. 

Rajin jugak aku update blog. Heuheu. 

Ermm. X tau nak start mcam mana lah. Ilmiah sangat tajuk ni. Har Har Har. 

Ok. Ok. I just want to spread the words. This is not my article but I just want to share it here. Manalah tahu ada orang terjumpa blog ni then terbaca so boleh la tersebar. X payah nak TER sangat please.

If U are the one who really expert in reading text message with good pronunciation and intonation, U'll know the way saya bercakap. X bersopan sangat plus with segala sifat-sifat x bagus. uish. Bajet gengster sumore. Teghok betul ai ni. Huhu

Nombor satu: Cakap dengan lembut dan x meninggikan suara.
Ermm. Aku pun x suka orang cakap kuat-kuat. Telinga aku ni on je 24/7. X pernah pulak ter-switch off. Hmm. So, cakap la perlahan sikit please.

Nombor dua: X tunjuk pandai.
Haa. Ni aku confuse macam mana aku nak buat bila time jumpa client. Dalam note aku dia tulis "Don't speak jargon". Ok. Ok. Aku cakap bahasa pasar dah tapi tau tau je la aku ni. Suka ter-blank pastu ayat lintang pukang. Padahal cakap BM je pun. Sadis jadi diri sendiri.

Nombor tiga: Jangan menyampuk cakap orang please.
Unless dalam class boleh la stop kan lecturer tengah mengajar coz nanti x tanya soklan kang tido pulak. Tahu dah taktik ni. Haha. Plus, nampak x elok la kalau menyampuk. Cer kalau kita tengah cakap orang menyampuk mesti rasa panas je kan? Ke aku sorang je yg rasa?

Full article with clear explanation: Iluvislam
Thanks for the knowledge. It such a beautiful article to be read about.

 

No comments: