Petroleum yg boleh cantekkn anda.


Salam,
Ok kali ni nk crite pasal Vaselin atau pon petroleum jelly. Vaselin 2 name brand raseye. So ada mcm2 jenis brand kt market especially kt Guardian mahupon Watson.ada yg tutop kaler ijau lah biru lah. Mcm2 lah.Byk tau kegunaan vaselin ni. Selain dri lubricating, (xtau lah nk lubricate ape kn. Lantak lah.) benda ni jugak boleh jd moisturizer. Meaning, boleh melembapkan bibir kering, siku & tumit kaki mahupon patella. eh. Kpale lutut. Lebih senang, kat blakang vaselin 2 ada figura yg menunjukkan fungsi dia sbg ape.

2 secara general lah psal vaselin ni. From my experience,vaselin best to moisten  & prevent chapped lips. Dulu mase form 5 memg bibir trok gile lah. X sure plak nape. Maybe stress? Stress boleh buat bibir kering & merekah ek? Fakta apekah itu Zuraini oi. Then, my dorm mate suggest pkai benda ni. Mula2 rase cm x confident plus tau plak made from petroleum. Terbayang minyak petroleum kaler itam letak kt bibir dgn bau dia lg kan. Imaginasi melampau btol. Sebaek la x terbayang sampai minyak kete RON 97 2 letak kt bibir. Perggh!! Mahal 2 lip balm ko!
So pkai jer la memandangkan kondisi bibir di tahap kritikal.  Pon tibai hat kwn punye of cos. Pkai punye pkai skali ok.. time kat surau tgah tunggu jemaah sempat lg dok bergosip pasal bibir dah kembali sihat sejahtera.hahah.wah! So happy J selain melembapkan vaselin 2 jugak buat bibir jadi pink balek kalau x sebelum pkai ala ala heavy smoker punya adek ipar la jugak. Tp kalau yg slalu pkai lipstick sometimes bibir senang jd gelap tp kalau nk guna vaselin untuk jdkan bibir pink balek mcm menanti bulan jatoh ke riba yep. Ikot ske ati jer gune peribahasa segala. Sebab kn lipstick tu dah pkai untuk jangka masa yg lama so susah sket la nk baek kn dia balek. Better carik lip balm yg boleh buat bibir pink balek. Tp aq percaye skrg lipstick hebat2 siap ada collagen segala. So, x yah nk dok risau pasal bibir jd gelap sebab pkai lipstick 24/7.
Then start kt matric vaselin 2 memg sentiasa menjadi teman rapat. Yelah mane x rapat ye kalau dia dok dudok kt atas meja study je memanjang. Bosan je pakai. X dpt jwb tutor pkai. Sebelom g claz pkai. Sebelom tidor pon pkai. Sebaek la x buat jadual pemakaian vaselin. Pastu kwn sebelah meja study plak ikot skali. Mcm pkai vaselin berjemaah plak.tp yg paling best time pkai vaselin before tdo. Effect dia sgt lah best. Rasa mcm bibir so kissable & plum. Ok. Sila ignore kenyataan terlebih perasan tersebot. Tp memg org slalu pkai lip balm before tidor kan mcm pkai moisturizer or mask or bedak sejok time nk masok tdo tu. For better & intense absorption of the nutrient. Nutrient ke chemical? Haa!! Tett…
Actually time tdo lah kulit senang nk absorb segala yg kita pkai 2. Ceh. Ckp nk lawan dermatologist je. Sebab tu lah x boleh pkai make up time tdo. Dikhuatiri akan menyumbatkan pori2 kulit. Ishh. Kemaen btol bajet ckp mcm kulit hang ni cantek sgt lah kan Zuraini.
Tp artis 2 laen cite coz mereka 2 pura2 jep tdo. X kan diorang nk belakon tido tanpa make up secalit kt muka. That’s a big no-no. Statement ni in case kalau ada bebudak nk pertikaikan aq punye statement kt atas ni. Ada ke budak bawah umur 12 tahun bace blog org? kemusykilan di sini.haha.
Ada lah one day ni kitorang belek2 cleo magazine skali ada lah part yg model2 ni make up then tunjuk ape yg diorang pkai. Eh, actually bukan model but org biase yg diorang make up kan mcm nk tunjuk la sume org boleh jd cantek persis model la kot. Tah la. X penting pon. Yg penting ye kat sini ada one girl ni dia pkai eye shadow kaler bronze or earth kaler or brown la senang cite. Eventhough x ada effect bekilat kt eye shadow yg dia pkai 2 tp dia apply vaselin to touch up eye shadow dia. So, nampak lg cantek & mcm org pro make up. Marvellous. Then, aq ngn kwn aq 2 try la pkai vaselin semata tanpa eye shadow. It gives glossy effect & moisturizes our eyes. Plus, time 2 plak mata kiri aq wat hal. Dia mcm inflame sket kt kelopak mate atas so susah nk bukak mate. So pakai vaselin x rase sgt keberatan kelopak mate 2.
Instead of eye shadow, vaselin jugak boleh jd mascara. Wink wink! Apply vaselin kt lashes then tadaa! Rasa mcm pkai mascara sudah. Tp aq jarang lah buat mcm ni. So, xtau la hasil dia macam mane sgt kan. Bg org yg tgn x boleh nk dudok diam asyik nk pegang sana sini especially tang mata cm aq ni memg disarankan pkai mcm ni lah. Xde lah smudge segala eyeliner & mascara korang tu kan. Aq tau bukan senang nk pkai benda2 ni. Ye ke? Ke org yg x pro cm aq je jenuh nk pkai benda 2 ni? Hee. Apetah lagi kalau penat2 buat smoky eyes segala. Pembaziran.haha.
Next, vaselin boleh pkai kat kaki. Aq tau kalau pkai kasut & sock 24/7. Ermm x yah 24/7 sgt lah juz dr pg ke petang selama 7 hari mesti kaki putih x pon warna kulit sekata. Hahha. Tp x payah la nak buat benda2 tu kan.
So, citer psal vaselin ni dia boleh buat kulit kaki jd lembut. X der la sampai dr jaoh boleh nampak kulit kaki hang kering & nampak garisan2 kulit tu. Jadi pakailah vaselin yep kwn2. Sebelom tdo jugak. Recommended. Mula2  sapu vaselin sampailah kt tumit then pkai sock. Yg slalu aq buat pkai skin sock. Actually any type of socks can be worn but I prefer skin sock. X tebal sgt & x panas la kaki time tdo. Tp vaselin ni x boleh nk putihkan kaki yep. Kalau rajin sgt boleh la buat ari2 tp aq ni x brape la nk rajin pasal penjagaan kecantikan ni. Hahha. Mcm 2 ari skali bru buat x pon as needed jep. Mcm mkn ubat lak.
Wah! Tulis bapak panjang padahal ckp pasal vaselin je pon. Isshh trok btol. Ok. Sampai kt sini jep. Selamat mencuba kwn2!