Assalamualaikum kalian
Malas. Time bulan puasa ni lah kemalasan datang melanda. Bak kata cikgu ngaji saya dulu jangan biar akar palas belit awak. Owh. Terima kasih atas segalanya. Semoga roh atok dicucuri rahmat yg Maha Esa. :)
Saya panggil beliau atok coz dia yg suruh. So humble yet so sweet. Selalu sedekah roti kat kami. Hee. :D
Mungkin seploh tahun dulu, x sure lah. Masa sekolah rendah. Fine fine. Zaman budak hingusan. Bebudak kampung sibuk main mercun time raya. Stok mercun banyak cam baru turun dari langit. Berleluasa sini sana mercun.
Cakap je nak mercun apa. Mercun lebah, papan, katak, gasing, bola, naga, mancis. Whatever ingat saya boleh ingat semua tu lg ke? Harhar. Tapi mercun bola memang tip top la. Ranking first memanjang. Bunyi padu dan jitu. Terbaik. Lagi-lagi bakar dalam tin. Pergh! Betul x budak-budak laki? haha!
KhairulFarhan saya pinjam okay?
In case you forgot, ni lah gambor mercun bola kegilaan ramai. Dulu time raya x pon nak dekat-dekat puasa memang cousin saya kaw-kaw ampu saya suruh balik kampung and vice versa. See? Kecik-kecik dah pandai goda pengaruh orang. Tehee.
Well, kampung syok kott!! Halaman luas boleh main galah panjang 4 set sekali jalan. Bosan berlari dalam umah sampai tv gegar-gegar kitorang lari luar rumah pulak x pon panjat pokok x pon ajak geng race basikal. Perangai laki pompuan samaaa jer!
Dulu, abang-abang sedara saya selalu buat cerita peda'ah yakni cerita tipu.
Contoh:
Abang sedara: adik g la bakar mercun lebah tu!
Saya: oteh!
Abang sedara: Adikkk!! Larikk!! nanti mercun tu kejar adik!!!
Mercun lebah
Kurang asem. Nampak sangat peda'ah ye tu. Sejak bila mercun tu ada mata nak kejar org yg bakar dia? Kepala lutut betul abang-abang sedara saya ni. (--') Tapi abang sendiri lagi best.
Contoh:
Abang: adik bakar lah mercun alang bagi tu. Halakan kat atas pokok.
Saya: oteh! nak bakar la ni. Nak buat mcm mana ni?
Abang: Nampak x ayam tgah tidor tu atas pokok tu? Adik hala kat bontot dia.
Saya: Oteh! cam ni ek? * sambil bakar bontot ayam sampai berbara bulu dia. Harhar..
Kejam? Saya kecik lah! Grr. Abg2 yg salah. Saya x salah. Tehee..