20110209

Mana nak cari kucing atau anjing yg comel comel murah murah baik baik sihat sihat??



 Ye ye saya tau kat mana!!! aha! Kemahen excited cik Kiah!.
 Sekarang saya nak promote tempat mane nk dapat eh bukan tempat mane nak beli haiwan kesayangan. * trase bahagie ckp macm ni..haha


Kalau pernah dengar Hot fm confirm la korang tau pasal ni. Sriyes! Eh.. mestilah pernah dgar kan?? tipu lah tu rakyat M'sia x pernah dgar Hot fm. Ok. Ni bukan nak promote Hot fm yg memg dah femes tuh tp nak promote animals shelter yg ada kat dlm Msia ni ha.


Animals shelter ni pusat perlindungan haiwan tp special untuk kuceng2 and anjeng2. X ramai org tau pasal kewujudan diorang ni sebab ye kan org2 kita ni segelintir nye x amek port sgt pasal haiwan terbiar kat tpi jalan tpi longkang blakang pasar mahupon blakang hospital. Menyampah lagi adalah dok kata kuceng kurap anjeng liar.. *sedihh..huu


Tapi xpe. Saye tau ada lagi org2 kat luar sana sayang sayang sgt kat haiwan.. Kn kn?? Diorang boleh buat jadi kawan teman tido tolong kejut bagon pagi macm Mr Billy saya buat pon boleh. Hee...So, kat sini saya nk habaq la kan supaya hang pa suma p carik kuceng atau pon anjeng kat SPCA ka PAWS ka. SPCA kat Ipoh ada kat Ampang ada PAWS plak kat Subang. Sebelah ja kat Sime Darby punye bangunan yg gah tuh.





Tp jgn la compare kan bagunan PAWS * ceh bangunan la sgt PAWS tuh kan..huu.. jgn jgn compare ok dengan Sime Darby yg gagah perkasa cantek waja tuh..* apehal la nak bg perumpamaan mcm ni?? (--')





Dekat animal shelter ni cm PAWS ni kan diorang memg tolong jage stray cats n dogs. Tempat kecik tp hati diorang besau derr.. Diorang beroperasi dgn sumber ehsan org. Vet yg datang pon x dibayar gaji or being called vet volunteers. Vet vet ni lah yg tolong neuter or layman ye tolong mandulkan populasi binatang dalam kandang mereka.. Mulianya hatii... Bilalah hati saya nk jd mulia mcm ni kn..huhu


Prinsip diorng..Eh. btol ke prinsip?? ahh.. hentam je r.. hee.. Diorang akn make sure any animals out from the place will be dewormed,neutered and vaccinated. Bahagia bukan?? hhuuuuhuu.. mari golek golek dgar brite gumbira ni!!! Ke saya sorg je pasan gumbira?? hahah. Lame ah weyh!!


So dari beli kuceng2 mahal cm Persian kat pet shop yg diorang sendiri x tau kuceng tuh sebenarnya breed ape pure ke mix, health state mcm mane better g kat animal shelter ni kan?? Siap vaccine lagi plus murah! Xder la sampai beribu2 pon sekor. Dari menambahkan populasi stray animals in Msia better kita kurangkan kan? Byk kot benefit kurangkan populasi diorang ni pastu xder la kita tgok kat kdai2 makan org buang kuceng pastu dok marah2 jgn kacau customers makn x pon curah air panas kat kuceng yg x tau pape 2 kan?


OMGEE.. ciannn diorang..


Last word from me.. you love 'em they will definitely love you. :)





"Gothic with headgear" ??

Assalamualaikum people :)


Nothing much to be quarrel of or get offended with this pictures. It just a photo shoot.










Muka ketat je kan? haha.. Memg hobi btol buat muka ketat ni (--'). Boleh x nak photoshoot lagi tp theme ganas2 mcm ni?? hee...

20110204

Mari belajar bakteria versi sedikit gugup :P

Assalamualaikum!

Mari kita bercerita benda berilmiah sikit kali ini di samping dengan ayat yang begitu skema tanpa singkatan. Sekian.


Bertemu kembali.. (--') Pe pekdah tah buat entry mcm ni??

Ok. Jangan meluat dengan saya PLEASE! Saya nak cerita pasal bakteria. Bakteria.. ahh payah btol nak taip pjg2 jadi kita guna singkatan je lah. Alrite!

Bact ada yg baik ada yg jahat. Sebenarnya dekat badan kita ada menimbun bact kecuali dalam organ-organ seperti jantong, paru-paru & yg sewaktu dengannya. TP. Dari mulut sampai ke trachea kot bact still ada. Begitu juga dari kawasan anus hinggalah ke rectum. 

Btol ke fakta ni?? kalau salah pepandai lah g btol kan sndri. HOHO. Jadi, bact yg sedia ada kita panggil normal flora. Fuhh! payah gak nk mengajar ni kn..

 Ini adalah bentok2 bakteria.

Intro punye la ayu..heshh. Bact ni pandai tahu? Memang mereka tiada otak tp x bermakna mereka x boleh nak evolve seiring dgn peredaran masa kan? Diorang pon nak up-to-date gak derr! Seiring dgn perkembangan teknologi manusia mencipta antibiotik segala masam macam, mereka pon ada teknologi sendiri. Teknologi apa kawan2?? Teknologi mengubah diri sendiri supaya mereka tahan (resistant) dengan antibiotik yg dicipta oleh manusia2 bijaksana.

Jika kelajuan manusia mencipta antibiotik yg terbaru lagi dahsyat & berkuasa lebih lambat dari bact berubah ke arah resistant terhadap satu2 antibiotik maka!! habislah kita orang2 kampong!!

Sebagai contoh, MRSA iaitu methicilin resistant staphylococcus aureus. Bact ini dengan jaya nya telah lali dengan methicilin!!! Applause please.. (--') Ehh..Silap. Ini bahaya! HOHO. Kenapa bahaya? Sebab 1 dunia sudah ada MRSA ni.

Walaupun hanya menyebabkan diarrhoe TP! diarrhoe>>dehydration>>imbalance ions in body>>boleh k.o kot. Ni my doc yg ckap la tapi bila google nape cm trok gle org kne infection MRSA ni?? HuuHu.


This is MRSA- coccus is described for its shape (round)
 credit to sciencephoto library 

Infection made by MRSA- Note the presence of pus


Sekarang ni antibiotik yg paling kuat adalah Vancomycin. Tah btol tah x ejaan ni. huu.. (--') Jadi pesakit2 yg masok icu akan terus diberikan antibiotik ini. Stakat saket gigi manje2 tuh makan penicillin suda.. x yah nak ngade2 p pharmacy mintak vancomycin :P

Tapi kan dah ada dah bact yg resistant pada Vancomycin ni. Tp name x ingat plak. hee.. So, best of luck to all the scientist in finding new antibiotics!

Adios!